برنامه «عصرانه مطبوعات» رادیو گفت وگو با مشارکت فرهنگسرای رسانه، با موضوع نقش مطبوعات و رسانه ها در تحقق شعار سال و نحوه مطالبه گری صحیح و با حضور مهندس مرادعلی امین وند، کارشناس رسانه به روی آنتن رفت.
مرادعلی امین وند رسانه را به مثابه یک تیغ دو لبه که می تواند دارای کارکرد مثبت و کارکرد منفی باشد دانست و بیان کرد: این کارکرد و عملکرد بستگی به شناخت و انتظار از رسانه دارد زیرا هر چه شناخت و انتظار بیشتری داشته باشیم، به آن بهای بیشتری هم می دهیم.
وی با بیان اینکه رسانه باید آئینه تمام قد وضعیت جامعه اعم از صنعت، اجتماع، سیاست، فرهنگ و موضوعات مختلف باشد، اظهار کرد: اگر به رسانه و مطبوعات به نگاه یک ابزار برای شنیدن و دیدن بازتاب صدا و تصویر مردم بدانیم، می تواند کارکرد مثبتی داشته باشد.
کارشناس رسانه و مدیر مسئول پایگاه خبری تهران وند در مصاحبه با رادیو گفتوگو با تاکید بر ضرورت بها دادن به اشکال مختلف مطبوعات اعم از سنتی و مدرن آن گفت: اگر به رسانه ها بها داده شود، می تواند به عنوان یک خدمت در اختیار حاکمیت و دولت برای برنامه ریزی استفاده شود.
وی شعار سال یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی را مهمترین موضوع اجتماعی و اقتصادی در سال ۱۴۰۱ عنوان و تاکید کرد: باید از رسانه به عنوان ابزار حلقه اتصال بین حاکمیت و مردم استفاده کنیم.
امین وند به تقسیم بندی رسانه های رسمی پرداخت و گفت: رسانه ای رسمی دولتی و حاکمیتی و رسانه های رسمی بخش خصوصی در این تقسیم قرار می گیرند. چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی به دلیل قدرت طلبی قدرت طلبی اقدام به تاسیس رسانه کرده اند و هیچ کدام هم این سرمایه را در راه اهداف خاص تجمیع نکرده اند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: بورس از یک طرف در حوزه رسانه، صنعت در یک طرف دیگر، بانک در حوزه دیگری و معدن نیز در بخش دیگری از رسانه فعالیت می کنند. این اقدامات بدون تردید باعث وفاق مردم در جهت ایجاد بستری برای رشد و ایجاد نقدینگی اقتصاد نمی شود زیرا هر کدام از این بخش ها تکه ای از گوشت قربانی را می کشند و این گوشت قربانی همان سرمایه مردمی است که در حال از بین رفتن است.
مدیر مسئول پایگاه خبری تهرانوند با تصریح بر اینکه در خیلی از تولیدات سنتی سعی می کنیم ساختار سنتی را حفظ کنیم و صرفا یک پوسته مدرن به آن بدهیم، بیان کرد: بعد از کلی دعوا برای ایجاد یک بستر مدرن جهت تولید و عرضه در بازارهای سنتی، بنگاه های خبری دولتی رسمی افکار عمومی و سرمایه اجتماعی را به هم می ریزند زیرا هنوز خودشان در قدرت مجوز دهی سنتی پا برجا بمانند و همین موضوع یکی از عوامل تولیدکنندگان، فروشندگان و مودیان اقتصادی کشور است. در حقیقت این رسانه ها اجازه نمی دهند مردم با شرکت های دانش بنیان و شرکت های خلاق آشنا شوند و به این سمت حرکت کنند.
وی افزود: اگر یک شرکت و تولیدکننده قصد دارد احراز هویت بگیرد تا فعالیت خود را مدرن و اینترنتی کند، باید زمان زیادی را پشت درهای بسته بگذراند. این در حالی است که قانون برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار داریم اما با این وجود بخش عمده ای از دستگاه ها در این زمینه مقاومت دارند.
