مخالفت با افزایش جمعیت تهران/ هشدار نسبت به وقوع بحران آب در تهران/ انتقاد از تفکیک استان البرز از تهران | پایگاه خبری تهرانوند
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

falseit is false
false
false

به گزارش پایگاه خبری تهرانوند؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه ما، شما و شهرداری تهران باید به یک تصویر هماهنگی از تهران و آینده‌اش برسیم اظهار داشت: تهران دارای دو مسئله بنیادین قابلیت سکونت و قابلیت حرکت است، آیا تهران قابلیت سکونت دارد؟ وقتی وارد این موضوع می‌شویم به موضوعاتی همچون زیست محیطی، اقتصادی، ترافیکی و … برمی‌خوریم.

آخوندی با بیان اینکه من یک کاری را در دوره قبلی در وزارت راه و شهرسازی انجام دادم؛ براساس قانونی که ما را موظف به مطالعه درباره تهران کرد، یافته‌های خوبی را به دست آوردیم گفت: ما باید نگاهی به تحولات جمعیتی تهران در گذشته و آینده داشته باشیم. در سال ۱۳۴۵ جمعیت تهران ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر بود. در طرح جامعی که در سال ۴۵ تصویب شد، پیش‌بینی می‌شد که جمعیت تهران به ۵.۵ میلیون نفر در سال ۷۰ برسد اما این عدد به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمعیت تهران و پیرامونش بیش از ۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است افزود: آن چه که در تهران رخ داد، مطابق طرح جامع بود اما افزایش جمعیت پیرامون تهران خارج از تهران بود، این روند متاسفانه تا سال ۹۵ ادامه پیدا کرد.

تفکیک البرز از تهران خطا استراتژیک غیرقابل بازگشت بود

وی تفکیک البرز از تهران را یکی از بزرگ‌ترین خطاهای استراتژیک غیرقابل بازگشت، توصیف کرد و گفت: جمعیت همچنان بین این دو استان سیار است، ظرف سالهای ۴۵ تا ۹۵ جمعیت تهران ۳ برابر شد اما جمعیت پیرامون تهران ۵ برابر شد و شاهد آشفتگی بیش از حد در پیرامون شهر تهران هستیم.

آخوندی با بیان اینکه تهران نمی‌تواند خودش را نسبت به پیرامون مصون نگه دارد تاکید کرد: پیرامون تهران نیز کاملا تحت تاثیر مجموعه شهری تهران است، روزانه بیش از یک میلیون نفر از پیرامون به تهران می‌آیند و اکثر آن‌ها هم با خودرو می‌آیند. روزانه بیش از ۵۳۰ هزار خودرو در این امر دخیل هستند، آیا با این تفاسیر، ما می‌توانیم نسبت به حمل و نقل یکپارچه تهران و حومه بی‌توجه باشیم؟ قطعا امکان‌پذیر نیست.

بیشترین رشد صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال ۸۹ تا ۹۲ رخ داد

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که وقتی ما شاهد فقر زیادی در پیرامون تهران هستیم، آیا می‌توانیم تهران و پیرامونش را از هم تفکیک کنیم؟ اظهار داشت: رشد اقتصادی در دهه‌ ۴۰ تا دهه ۷۰ در تهران ۱.۲۷ برابر میانگین ملی بود، ما یک توسعه مهارنشده در پیرامون تهران و یک سوداگری بیش از اندازه در داخل تهران هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ تا ۹۲ مبلغی حدود ۷۶۰ هزار پروانه ساخت واحد مسکونی صادر شده گفت: این بیشترین رشد صدور پروانه ساخت در پایتخت است‌‌، آیا علی‌رغم این اتفاق، شهر تهران از نظر جمعیتی رشد کرد؟ علی‌رغم رشد صدور پروانه جمعیت جذب نشد و این خیلی مهم است. آمار واحدهای مسکونی در شهر تهران باید ۳.۳ خانه باشد. تهران در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد و برآورد ما این است که برای ۱۴۱۵ این جمعیت ۱۶ میلیونی مجموعه استان تهران و البرز به حدود ۱۹ میلیون نفر افزایش می‌کند، این نشان می‌دهد که رشد منطقه از رشد میانگین ملی در آینده کمتر است.

آخوندی با اشاره به اینکه جمعیت‌پذیری شهر تهران بالای ۱۲.۵ میلیون نفر است خاطرنشان کرد: اگر در بحث صدور پروانه تخلف صورت بگیرد، جمعیت‌پذیری هم بیشتر می‌شود، اگر فرض کنیم که هیچ تحولی در سیاست‌گذاری رخ نمی‌داد و شهرداری تمایلی به فروش شهر نداشت، باز هم مشتری پیدا نمی‌شد‌. شهری که ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد، معلوم است که تعادل ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در تهران در رشد جمعیت به یک ثبات نسبی رسیده‌ایم و رشد شتابان دوره‌های قبل را نخواهیم داشت تصریح کرد: ما باید به جای کمیت، به کیفیت زندگی مردم و قابلیت سکونت و حرکت توجه داشته باشیم.

توصیه به ایجاد گفتمان بحث دولت محلی

وی افزود: در مسائل ریشه‌ای چند نکته مهم است، ما باید یک فهمی از دولت محلی و دولت ملی داشته باشیم‌، در ایران کمتر از کلمه دولت محلی استفاده می‌شود و همه علاقه‌مند به استفاده از لفظ مدیریت شهری هستند.

آخوندی با بیان اینکه شهرداری‌ها همه چیز را گردن دولت انداختند و مشکلاتی نظیر مترو و ترافیک و … را به عدم پرداخت بودجه توسط دولت نسبت دادند گفت: کشورهایی که بحث دولت محلی دارند، هم اهداف و هم منابع را مشخص می‌کنند و با دولت ملی به توافق می‌رسند و تقسیم کار می‌کنند‌‌. ما از این ادبیات دور هستیم و وارد این لفظ‌ها نشده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی که کرج را به استان البرز تبدیل کردند، مقامات تهران هیچ واکنشی نشان ندادند. بزرگ‌ترین مسئله بنیادین پایتخت از نظر من بحث تقسیمات کشوری است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، در منطقه شهری تهران که زندگی مردم از آن متاثر است، در حال حاضر ۲۲ شهرستان، ۴۶ بخش و ۶۱ شهر داریم‌.

وی با بیان اینکه دومین پیشنهاد من برای شما این است که باید راجع به یک موضوع به یک فهم مشترک برسیم تاکید کرد: هیچ نقطه‌ای در کل تهران بزرگ نباید از مدیریت شهری خارج باشد. در حال حاضر وقتی ما بخش داریم، مفهومش این است که مدیر بخش برای محدوده خودش تصمیم می‌گیرد، ما حدود ۱۲۰۰ آبادی یعنی ۱۲۰۰ مرجع صدور پروانه ساختمانی داریم، این افزایش جمعیتی که ظرف ۵۰ سال رخ داده و از ۳ به ۱۵ میلیون نفر رسیده است، ۸ میلیونش در واقع مربوط به پیرامون تهران می‌باشد.

آخوندی با بیان اینکه اگر برای این موضوع نتوانیم به فهم مشترک برسیم و زمین را تحت کنترل شهرداری‌ها قرار ندهیم، ۱۳ هزار هکتار دیگر از اراضی شهر تهران هم زیر ساخت ساختمان‌ها می‌رود، اظهار داشت: بزرگ‌ترین بحران ما در این منطقه بحران آب خواهد بود. اگر میزان مصرف آب را کنترل کنیم، به مشل خواهیم خورد، زمین‌ها نباید از مدیریت شهرداری خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر مفهموم دولت محلی و دولت ملی را بپذیریم، باید به بررسی نظام مالیاتی ملی و محلی هم بپردازیم.

هشدار نسبت به وقوع بحران آب در تهران

وی با اشاره به اینکه روزی بیش از ۵۳۰ هزار خودرو و ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به تهران وارد می‌شوند‌ اظهار داشت: آن چه که ما باید بحثش را مطرح کنیم، این است که حمل و نقل عمومی یکپارچه‌ای را پیرامون تهران تعریف کنیم تا ۱۲۰ کیلومتری تهران را پوشش دهد، این باید در برنامه‌های بلند مدت تعریف شود. ما باید به حمل و نقل ریلی توجه کنیم و این نیاز به یکصدا شدن دارد.

آخوندی خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تعادل بین تهران و حومه عوض می‌شود. اگر امکان حمل و نقل سریع با حومه برقرار شود، به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند، اصلی‌ترین بحث در تهران، عدم تعادل است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما از طرفی با پدیده بدمسکنی در بافت‌های پیرامون و تاریخی مواجه هستیم گفت: از طرفی هم پدیده خانه‌های خالی را داریم. حدود ۳۵ هزار خانه خالی فقط در منطقه یک تهران داریم. عدم تلاقی عرضه و تقاضا با هم یکسان نیست و این مشکل بزرگ ماست.

وی با تاکید بر اینکه راهکار اصلی بازگشت به بافت است اظهار داشت: مجموعه شهری تهران برای اسکان جمعیت فعلی و جمعیت آینده‌اش ظرفیت لازم را دارد، برگشتن به یک تشخص هویتی در شهر تهران از ملزومات ماست. ما نمی‌توانیم هویت تهران را از هویت بقیه مردم جدا کنیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قدرت خرید را از دو طریق متوسل شدن به دولت و درخواست انواع یارانه و هم‌چنین افزایش تسهیلات می‌توان پیش برد، تعداد کسانی که پس‌انداز کرده‌اند به بیش از ۲۶۰ هزار خانواده در تهران رسیده است.

انتهای متن/

true
true
true
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false