ساعی:از عملکرد شورای شهر راضی ام/ جدیدی:حواشی،نمک کار بود/ راستگو:در خدمت مردم بودم | پایگاه خبری تهرانوند
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

falseit is false
false
false

به گزارش پایگاه خبری تهرانوند؛ با وقوع انقلاب اسلامی، شوراهای محلی از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفتند و در سال ۱۳۵۸ برای برگزاری انتخابات شورای شهر و روستا مصوبه‌هایی تصویب شد. در قانون اساسی (در اصل ۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۵۸ به لزوم وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره‌ شده است) نیز نسبت به برگزاری این انتخابات تصریح شد. پس از حدود ۲۰ سال با روی کار آمدن دولت هفتم، اجرای انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ محقق شد و در ۱۷ اسفند این سال، رأی‌دهندگان برای انتخاب بیش از ۲۰۰ هزار کرسی در نخستین انتخابات شوراها رأی دادند.

نخستین رأی‌گیری برای تولد شوراهای شهر و روستا هفتم اسفندماه سال ۷۷ برگزار شد در این رأی‌گیری از یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۷۵ رأی مأخوذه،یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۳۸۹ رأی صحیح اعلام شد که در نتیجه نامزدها به شورای اول شهر تهران راه یافتند.

دومین دوره انتخابات در ۱۳۸۱ و سومین دوره، هم‌زمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و این روند ادامه داشت. انتخابات دوره چهارم باید در سال ۱۳۸۹ برگزار می‌شد اما در تیرماه همین سال، دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با مصوبه‌ای طول دوره را ۲٫۵ سال دیگر افزایش داد تا انتخابات دوره چهارم هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ برگزار شود.

چهارمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا روز ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ برگزار شد. در این انتخابات از ۲ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۵۷ رأی اخذ شده ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۶۲ رأی صحیح بود. حضور هنرمندان و ورزشکاران در این دوره چشمگیر بود.

گذری کوتاه بر عملکرد چهارمین شورای شهر تهران

اگر بخواهیم عملکرد شورای شهر تهران را بررسی کنیم، می توانیم به برگزاری سیصد و هفتاد و یک جلسه در چهارمین شورای شهر تهران اشاره کنیم، آماری که مهدی چمران رییس چهارمین شورای تهران در آخرین جلسه اش با شهردار تهران و اعضای شورای شهر ارائه کرده است. به گفته وی، طبق قانون حداقل هر دو هفته یکبار میتوانستند جلسه برگزار کنند اما از دوره دوم با توجه به نیاز شهر، هر هفته دو جلسه برگزار شد که در دوره چهارم شورای شهر تهران صد و یک جلسه عادی و دویست و هفتاد جلسه فوق‌العاده برگزار شد.

وی افزود: ۲۳۱ پرونده طرح و لایحه در شورای چهارم تشکیل شد و ۹۶ طرح یک فوریتی و ۹۷ دوفوریتی بوده است.

چمران خاطر نشان کرد: ۱۳۲ لایحه در قالب ۸۶ طرح یک فوریتی و ۹ لایحه دوفوریتی توسط اعضای شورا در صحن مطرح شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ۵۳۲ مصوبه در شورای اسلامی شهر تهران داشتیم که به غیر از مصوبه باغات و نامگذاری بوده است. ۳۵۱ مصوبه باغات و ۱۲۷۳ نامگذاری در شهر تهران داشته‌‌ایم.

به گفته چمران، جمع تذکرات در دوره ۴ ساله ۳۷۱ تذکر بوده است و ۹۶ نطق پیش از دستور داشته‌ اند و در راستای پیگیری مطالبات ۵۷ نفر از مدیران و مسئولان در صحن شورا حضور پیدا کرده‌اند.
وی افزود: ۶۳ بار شورایاران در صحن شورا گزارش عملکرد ارائه دادند و در راستای حل مشکلات آنها اقداماتی صورت گرفت.

رییس چهارمین شورای شهر تهران معتقد است که مهمترین دستاورد و هنر شورای چهارم پرهیز از جناح بندی های سیاسی بود در عین اینکه از هر دو جناح غالب سیاسی در شورا حضور داشتند؛ با این وجود می گوید که خداوند این توفیق را به ما داد که در تصمیم گیری برای مسائل و موضوعات شهری هیچگاه تفکرات سیاسی را دخیل نکنیم.

چمران در ادامه افزود: یکی دیگر از دستاورد های شورای چهارم سیستماتیک کردن نظارت بوده است که اعمال این امر در دوره های آتی شورا امر نظارت را تسهیل خواهد کرد.

وی یاد آور شد: با وجود شورا ها ما شاهد دگرگونی و تحول شگرف در شهر ها بودیه ایم و امیدواریم این سیر تحول در مسیر ارتقای زندگی شهروندان ادامه یابد و باید بگویم که یکی از بزرگترین نعمات الهی توفیق خدمت گزاری به مردم است و ما افتخار می کنیم که این توفیق نصیب ما شد. ما با تمام توان برای شهر کار کردیم و امیدواریم که اگر قصوری وجود داشت همه مردم بر ما ببخشند.

۵۳۸ مصوبه در شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسیده است که ۱۰۱ مصوبه به صورت طرح و لایحه بوده که ۳۴ مورد به صورت طرح توسط اعضای این شورا ارائه شده و ۱۰ مورد نیز مصوباتی بوده که در پاسخ به فرمانداری تهران به تصویب رسیده است.

ابزار رضایت از عملکرد چهارمین شورای شهر تهران

هادی ساعی عضو چهارمین شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» با اشاره به عملکرد این دوره از شورای شهر تهران اظهار داشت: بنده به عنوان یک عضو شورای شهر تهران از عملکرد این دوره راضی ام، هر چند نمره نهایی را باید مردم شهر تهران به ما بدهند.

وی افزود: واقعا کار کردن در تهران با توجه به وسعت زیادی که دارد، کاری سخت است اما چون هدف نهایی ما خدمت به مردم است، این سختی های به چشم نمی آید و خدا رو شکر می کنم که توانستم در شورای شهر تهران به مردم خدمت کنم و از این بابت خوشحالم.

حواشی؛ نمک کار در چهارمین شورای شهر تهران بود

عباس جدیدی، عضو چهارمین شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» با اشاره به عملکرد خود در این دوره از شورا اظهار داشت: من نمی توانم بگویم که از عملکرد خود راضی هستم و یا نیستم، چون این مردم هستند که باید نظر دهند چون مهمترین وظیفه ما خدمت به مردم بود و امیدوارم که توانسته باشیم رضایت آنها را جلب کنیم.

وی با اشاره به عملکرد چهارمین شورای شهر تهران نیز حرف هایی برای گفتن داشت: عملکرد این دوره از شورا، بد نبود و باید قبول کنیم که همه پارلمان ها و شوراها در جهان، حواشی دارند اما معتقدم که حواشی نمک این کار است، ولی در مجموع شورای خوبی بود و انصافا از تمام تخصص ها و از تمام مقامات لشکری و کشوری،هنرمندان و ورزشکاران در این دوره داشتیم و تمام موضوعاتی که مرتبط با مدیریت شهری بود متخصصینش در شورای شهر حضور داشتند و کار کارشناسی خود را انجام می دادند.

جدیدی تصریح کرد: معتقدم که دو سال اول این شورا،بی نظیر بود اما هر چه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها نزدیک می شدیم، یک مقدار فضای سیاسی در آن اثر گذاشت و یک مقدار حواشی اش زیاد شد ولی مصوبات خوبی در این دوره از شوراها به تصویب رسید.

عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به یکی از ضعف های موجود در سیستم مدیریت شهری و ارتباط میان مصوبات شهر تهران با اجرایش در شهرداری تهران، گفت: من نظارت بر اجرای دقیق مصوبات را یک مقدار عقب تر از بحث پویایی مصوبات می دانم و در شهرداری، نظارت پذیری مدیران شهرداری فقط در حد چشم بود و در نهایت، کار خودشان را انجام می دادند و معتقدم که نظارت پذیری برخی مدیران شهرداری در این چند سال، منفعل بود و اجرای مصوبات شورای شهر را نمی پذیرفتند و از بالا به این موضوع نگاه می کردند و این هم به جهت نقض قانون در امر نظارت و آن خلاهایی است که در قوانین شوراها و شهرداری ها وجود دارد و این باعث می شود که اجرای مصوبات در شهرداری ها به سختی صورت بگیرد.

وی افزود: شما رابطه دولت و مجلس را نگاه کنید، زمانی که یک وزیر عملکرد خوبی نداشته باشد، اعضای مجلس می توانند با چند امضا، این وزیر را استیضاح کنند اما در شورای شهر تهران اگر بخواهیم شهرداری یکی از مناطق را بخواهیم، سه چهارم شورا باید به این موضوع رای بدهند، یعنی اگر شهرداری ها ۷ نفر را در شورای شهر تهران داشته باشند، بازخواست آنها و در خواست برای حضورشان در شورای تهران برای پاسخگویی سخت می شود و این موضوع رای نمی آورد و این واقعا ضعف بزرگی است.

جدیدی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قانونی مصوب شود که با نصف رای اعضای شورای شهر، بتوانیم شهرداری ها را برای پاسخگویی به شورای شهر دعوت کنیم، کار بزرگی است و در این صورت نظارت پذیری شهرداری ها و همچنین تلاش برای اجرای مصوبات شورای شهر بیشتر می شود و این ضعف از میان می رود.

تلاش کردم که در شورای شهر تهران در خدمت مردم باشم

الهه راستگو، عضو چهارمین شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» با اشاره به عملکرد خود در این دوره از شورا گفت: خدا باید از عملکردمان راضی باشد و در درجه دوم، مردم باید احساس رضایت داشته باشند، چرا که ما با رای مردم به شورای شهر تهران رفتیم و باید هدف نهایی مان، کسب رضایت آنها می شد و همانطور که رهبری فرمودند که مسئولان باید در خدمت گذاری به مردم از همدیگر سبقت بگیرند، بنده هم تلاش خودم را در این مدت انجام دادم که در شورای شهر تهران، هر روز در خدمت مردم باشم و مهمترین وظیفه ام در این چند سال، در بحث مشارکت های مردمی و کمک به آسیب های اجتماعی و محرومان جامعه تلاش کردم.

وی تاکید کرد: خدا رو شکر عملکرد چهارمین دوره شورای شهر هم خوب بود و حتی بهتر هم می شد که آن را اداره کرد اما بنده بیشترین عملکردم در حوزه اجتماعی و کمیته مردمی بود و بیشتر دوست داشتم که به مناطق مختلف تهران بروم و انتقادها را دریافت کرده و به مسئولان منتقل کنم.

انتهای متن/*

true
true
true
false
  1. محمد

    ای کاش به رجال باسواد کاربلد اجازه حضور در شورا را می داد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false